tisdag 11 januari 2011

Förändra utseende

Den kalla leran smekte hennes lår. Klädd i sin finaste vita klänning med skirt tyg satt hon i den undangömda lilla tjärnen i skogsgläntan. Lät det kalla vattnet omsluta hennes kropp. Hennes vita skinn.
Det midjelånga eldröda håret hängde i blöta testar. Bredde ut sig i vattnet runt henne som en stor solfjäder.
Vattnet var mörkt och fullt av fladdrande sjögräs som ogenerat smekte hennes tår och bara ben. Försökte ibland fånga henne i sina nät. Slingra sig runt anklarna och slita henne mot en okänd plats dit ingen någonsin hittar.

Spegelblankt, tyst och stilla.
Hon lutar sig framåt och tittar ner. Ser sin egna spegelbild reflekteras på vattenytan. Ser sig själv, fast med ett annat ansikte.
Den vita klänningen lyser upp den mörka ytan. Gör det hela uthärdligt.
Hon visste att hon skulle klara det. Bara inte hur.

7 kommentarer:

  1. Fighting spirit! Klart hon klarar det. Vacker bild till vacker text. Symbios av visuell poesi.

    SvaraRadera
  2. Vackert, magiskt. Och fin bild!

    SvaraRadera
  3. Utmanande "twist" i slutet, som övergick mig..
    Vacker sensuell bild, och bild.

    SvaraRadera
  4. Och jag vill ropa NEJ du ska inte klara det. För jag får obehagliga aningar mitt i det trollska.
    Fin text.

    SvaraRadera
  5. Jag anar något obehagligt mellan raderna. Inte bara lycka...
    GÖR DET INTE! vill jag skrika.

    SvaraRadera