fredag 25 mars 2011

Att försöka

Dansar försiktigt under vattnets brännande strålar i duschen
Till rytmiska toner av piano
Sluter ögonen
Fryser och svettas
Åmar mig
Kråmar mig
Låter händerna smeka den nakna huden under vattenfallet

Skriver brev som aldrig skickas
Handlar mat som inte äts
Försöker att inte känna
Men känner
Försöker delta
Men vill inte
Försöker undkomma det apatiska inför livet

Stirrar ut genom glasrutan
Över de platta hustaken
Ser rörelser
Livet
Vita flaggor som fladdrar hårt i vinden

Längtar efter natten
Det tjocka trygga mörkret
Stillheten och tystnaden
Längtar efter sömnen

Men inte efter drömmarna

5 kommentarer:

  1. fint skrivet, vemodig och sorgsen

    SvaraRadera
  2. Hudnära och ledset vackert. Har aldig tänkt på mörkret som tjockt förut, men beskrivningen var välfunnen.

    SvaraRadera
  3. Omvälvande , särskilt slutraden.
    Du kan, du!

    SvaraRadera
  4. Bland dina vackraste texter jag läst hittills. Du förmedlar vackra bilder. Jag kan se personen framför mig i duschen, takåsarna, till och med längtan. Känna känslorna! VACKERT!

    SvaraRadera
  5. Stark text som kryper under huden.

    SvaraRadera